Tanec

Medzi typické zemplínske tance patria dynamické a počas trvania skladby rytmicky sa zrýchľujúce "čapáše", ktoré tancovali samotní muži, alebo sa tancovalo v dvojiciach muž - žena.
Táto historická fotografia pochádza z roku 1949 a sú na nej zachytené tri páry tancujúcich žien. To, že tu tancujú dievčatá v dvojiciach, nie je ani na tie časy ničím výnimočné. Spoločné tance žien patrili k tradičným kultúrnym prejavom. Nakoniec, aj známa karička. Dnes by sme už asi len ťažko hľadali skutočné dôvody, prečo to takto vzniklo. Najskôr sa zvyčajne stretávali ženy. Dokonca aj keď začala hrať muzika, zdravé chlapské jadro ešte zvyčajne neprišlo. Muži sa totiž najskôr schádzali na pohárik, až potom sa vybrali za tancujúcimi dievčatami
Karička-kolesá
Kolesá sa v obradovej funkcii uplatňovali v jarných a svadobných obyčajoch, ale tancovali sa aj pri podvečerných stretnutiach na dedine, na priadkach a v prestávkach tanečných zábav. Do polovice 20. storočia boli kolesá na dedinách, najmä na východnom Slovensku ešte bežným tancom, v súčasnosti sú zriedkavé a vyskytujú sa zväčša na svadbách.
Čardáš

Párový krútivý tanec. Reprezentuje krútivé tance nového štýlu (novouhorského). Vznikol na podklade krútivých tancov starého štýlu, verbunkov a starších európskych párových tancov na konci prvej polovice 19. storočia. Ujal sa ako národný spoločenský tanec uhorského meštianstva. Pomenovanie je odvodené od maďarského slova csarda - krčma. Čardáše sa územím Slovenska šírili najmä na konci 19. a začiatkom 20. storočia, keď čardášovú tanečnú módu podporovali učitelia tancov. Vo vidieckom tanečnom repertoári sa vďaka výraznej podobnosti buď premiešali s miestnymi regionálnymi krútivými tancami starého štýlu (prípadne im len prepožičali svoj názov), alebo fungovali paralelne ako dva samostatné tance či úplne vytlačili a nahradili pôvodný tanec starého štýlu.
Dfs Zornička najlepší súbor-odkaz na ich stránku: